Przejdź do treści

Każdego dnia w internecie pojawiają się nowe strony. W każdej stronie podstawą jest domena –  jak więc wybrać ją dla swojej strony, aby choć trochę się wyróżnić?

1. Krótka i łatwa do zapamiętania nazwa!

Nazwa domeny powinna być właśnie prosta lub nietypowa, aby osoba odwiedzająca mogła łatwo zapamiętać Twoją nazwę. Może to być jedno słowo, np. design.pl, ale może to być łatwe do zapamiętania hasło, np. DesignZZpasja.pl. Dobra domena też nie powinna posiadać znaków interpunkcyjnych, tj. myślniki. Jeśli jednak decydujesz się na myślniki, to nie wstawiaj ich więcej niż jeden.


2. Nie używaj w nazwie polskich ani obcojęzycznych znaków.

Może to źle wpłynąć na odbiór strony, a poza tym – użytkownicy bez danego słownika na klawiaturze po prostu nie będą mogli jej odwiedzić. Chyba, że robisz stronę tylko dla określonej grupy odbiorców z danego kraju to ok, ale pamiętaj, że mimo możliwości, jednak wiele osób nadal nie potrafi używać polskich znaków na komputerze. 😉

3. Dobrze zastanów się nad rozszerzeniem – domena .com, .pl, a może .net?

Może pomoże Ci krótki słowniczek:

  • .pl – nazwa ogólnopolska;
  • .waw.pl, .kato.pl – nazwy regionalne miast, regionów;
  • .com – kojarzy się przede wszystkim z międzynarodowością;
  • .org – stowarzyszenia, organizacje, instytucje charytatywne czy non-profit;
  • .net – głównie skierowana do firm powiązanych z działalnością internetową;
  • .gov – instytucje rządowe, polityczne;
  • .edu – instytucje szkoleniowe / edukacyjne.

Powyższa lista to tylko sugestie, a zarazem skojarzenia do danych końcówek domen – możesz zastosować coś całkiem innego.
Obecnie popularnym zabiegiem jest końcówka jako rozszerzenie nazwy, np. wspieram.to, talk.io (tok-io) itp.


4. Jeśli nazwa domeny, która Ci się podoba jest zajęta, nie rejestruj od razu innej, podobnej.

Zaczekaj – może przyjdą Ci do głowy ciekawe pomysły na alternatywne rozwiązanie. Nie podejmuj w tym wypadku decyzji zbyt pochopnie, ponieważ możesz być przez to stratny.


5. Staraj się nie korzystać z przedrostków.

Dość popularne stało się stosowanie przedrostków „e” lub „i” przed nazwą domeny, np. eDesign.pl czy iDesign.pl. Jeśli korzystasz z urządzeń firmy Apple lub jesteś ich fanem – super, ale to nie sprawi, że będziesz postrzegany jako ich partner. Co więcej – utrudnisz zapamiętanie nazwy swojej domeny. Nie wierzysz? To co powiesz na iFacebook’a (’aj fejsbuk) czy iGoogle (aj gógl)? 😉 Co do przedrostka „e”, to jest on popularny przez branżę e-commerce, ale tu też lepiej nie używać tego przedrostka, nawet jeśli w tej branży 'siedzisz’. Dlaczego? No e-commerce, ebiznes brzmi to jeszcze ok, ebay też, ale przez to jak długo jest na rynku, ale wyobrażasz sobie eAllegro? Bo ja nie. 🙂


6. Domena ImięNazwisko.pl

Czy warto posiadać domenę ze swoim imieniem i nazwiskiem? Nawet jeśli nie masz na tę chwilę pomysłu jak by ją wykorzystać, odpowiedź brzmi TAK. Kto wie, być może za kilka lat będziesz rozpoznawalny jak Calvin Klein czy Bruno Banani, a wtedy może się okazać, że domena jest już zajęta i odkupienie jej kosztuje… na pewno znacznie więcej niż standardowa rejestracja. 😉


7. 60 znaków w domenie to limit…

…którym nie powinieneś się sugerować. W rzeczywistości im krótsza nazwa tym lepsza.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *