Forma promocji, która istniała od dawna, ostatnimi czasy zyskuje na popularności. Mowa oczywiście o 'metodzie’ Real Time Marketing, który z każdą nową sensacją zyskuje na popularności. Ale czym tak na prawdę on jest i jak go wykorzystać w promocji swojej marki?
Real Time Marketing, czyli bardziej po naszemu – marketing czasu rzeczywistego, zyskuje na popularności od kilku lat i z każdą nową sensacją, wpadką, wydarzeniem staje się popularniejszy. Ale tak właściwie o co chodzi? Czym tak na prawdę tak ludzie się jarają?
Jest to można powiedzieć wykorzystywanie okazji do promowania siebie, swojej marki, produktów czy usług. Na naszej, rodzimej Wikipedii na ten temat nic nie znajdziemy, ale anglojęzyczna wersja jest już w stanie coś nam na ten temat podpowiedzieć:
Real-time marketing is marketing performed "on-the-fly" to determine an appropriate or optimal approach to a particular customer at a particular time and place. It is a form of market research inbound marketing that seeks the most appropriate offer for a given customer sales opportunity, reversing the traditional outbound marketing (or interruption marketing) which aims to acquire appropriate customers for a given 'pre-defined' offer. The dynamic 'just-in-time' decision making behind a real-time offer aims to exploit a given customer interaction defined by web-site clicks or verbal contact centre conversation.
Tłumacząc powyższy akapit jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić, że jest to… czarna magia. 😉
W teorii może się to wydawać skomplikowane, natomiast w praktyce ta forma marketingu opiera się przede wszystkim na kreatywności i umiejętności szybkiego reagowania na wydarzenia, które dzieją się na bieżąco. Ciężko to zobrazować słowami, dlatego kilka przykładów poniżej:
W 2013 roku w trakcie trwania finałowego meczu American Bowl, czyli ligi futbolu amerykańskiego nastąpiła awaria prądu i światła nagle zgasły. W tym też czasie marka Oreo (tak, ci od ciastek) wykorzystali tą sytuację do promocji:
Power out? No problem. pic.twitter.com/dnQ7pOgC
— Oreo Cookie (@Oreo) 4 lutego 2013
Z kolei gdy w ubiegłym roku wszyscy oszaleli w związku z premierą gry Pokemon GO, marketerzy prześcigiwali się w tworzeniu reklam w klimacie Real Time:
Because #PokemonGO https://t.co/OyZwxQGdmt pic.twitter.com/3BOvz9DGR2
— Amazon (@amazon) 11 lipca 2016
Ale żeby nie było, że motyw ten istnieje tylko za granicą – są też przykłady z naszej rodzimej krainy:
Gdy podczas meczu Bayern Monachium – VfL Wolfsburg, Robert Lewandowski strzelił 5 bramek w 9 minut, można było spodziewać się ciekawych reakcji. I tym razem marketerzy też popisali się szybkością reakcji:
Także dokładnie tak to wygląda – pojawia się jakaś okazja, jakaś sensacja i przeważnie mamy kilka do kilkunastu minut aby na nią zareagować, a jeśli trwa kilka, kilkanaście dni, tego czasu mamy trochę więcej. 🙂
Czy warto wykorzystywać Real Time Marketing? Jeśli potrafisz szybko reagować, kreatywnie reagujesz na nadarzające się okazje – zdecydowanie warto. Takie akcje są w stanie pomóc Ci wypromować swoją markę nawet kilkukrotnie bardziej niż tradycyjne metody marketingowe. 🙂