Mając już swój aparat i wiedząc co chcemy fotografować, przydałoby się wiedzieć jaki obiektyw wybrać do danego rodzaju fotografii. Wybór jest ogromny…
Od obiektywów jasnych po ciemne, szerokokątnych po teleskopowe – jest z czego wybierać. Ale jeśli wiesz już co chcesz fotografować – krajobrazy, portrety, dziką naturę itp. – to poniżej kilka wskazówek jaki obiektyw do tego dobrać.
Ogniskowa obiektywu
Jest to w zasadzie najważniejsza rzecz przy doborze odpowiedniego szkła. Ogólnie rzecz biorąc wyróżniamy kilka rodzajów obiektywów:
- Szerokokątne – zwykle służące do fotografowania krajobrazów, architektury, wnętrz. Najczęściej są to ogniskowe poniżej 24 czy 35mm.
- Portretowe – tu jak sama nazwa wskazuje, służą do portretów. Najczęściej spotykane ogniskowe do tego typu fotografii to 50mm czy 85mm, ale zwykle jest to zakres między 50-135mm.
- Teleskopowe – ten rodzaj służy bardziej do fotografowania rzeczy z daleka, niezależnie czy to oddalone daleko budynki czy też zwierzęta. Zwykle mówiąc o obiektywach teleskopowych, mówimy o ogniskowych powyżej 100-150mm, nieraz dochodzących do kilku tysięcy mm.
- Macro – służące do fotografowania z niewielkiej odległości małych obiektów. Ogniskowa w tej kwestii nie ma zbyt dużego znaczenia – znajdziemy obiektywy macro 24mm jak i 105mm. Różnica jest w nich taka, że mają różne wartości powiększenia – te krótsze będą mieć 1:2, te dłuższe 1:1 czy 1,4:1, ale będą i takie, które mimo krótszej ogniskowej dadzą nam przybliżenie nawet pięciokrotne (5:1).
- Zoom – to obiektywy o zmiennej ogniskowej. Możemy spotkać obiektywy takie o wąskim zakresie, np. 14-24mm, jak i szerokim, np. 24-240mm. Jednak w tym drugim przypadku trzeba się liczyć z faktem, że te obiektywy nie będą zwykle tak jasne jak te pierwsze. A na pewno nie będą takie jasne…
Jasność obiektywu, przysłona
I nie chodzi tu o przysolenie obiektywu jak to czasem niektórzy mawiają. Chodzi tu jasność obiektywu, a co za tym idzie, głębię obrazka. O ile przy zdjęciach krajobrazowych nie ma ona aż tak dużego znaczenia i wartość f/4 czy f/8 to norma, tak przy fotografii portretowej ta wartość im jest niższa tym lepiej, np. poniżej f/2 będzie tu już okej.
Tutaj dużą robotę akurat robi to czy obiektyw jest stało czy zmiennoogniskowy. Obiektywy typu zoom zwykle są ciemniejsze i oferują przysłonę powyżej f/2 czy f/2.8, natomiast obiektywy stałoogniskowe są w stanie zaoferować nam przysłonę nawet poniżej f/1.
Zwykle przy portretach zależy odbiorcom, klientom na uzyskaniu ładnego rozmycia tła, efektu bokeh. Tu z pomocą przychodzą jasne obiektywy – im niższa przysłona tym zwykle ładniejsze rozmycie.
Matryca aparatu
To jaki rodzaj matrycy masz w aparacie również odgrywa ważną rolę przy wyborze obiektywu. Otóż wartości ogniskowej podane na obiektywach odnoszą się do matryc pełnoklatkowych. W przypadku matryc o innych rozmiarach, możemy z obiektywu opisanego 100mm uzyskać wartość ok. 63mm czy ok. 160mm.
Wyróżniamy kilka najpopularniejszych rodzajów matryc:
- Pełna klatka – tu nic nie musimy przeliczać. Wartość jaka jest na obiektywie odpowiada wartości na obrazku.
- Średni format (MF) – to zwykle bardzo drogie sprzęty z matrycą większą niż pełna klatka. Najczęściej występują w aparatach takich marek jak Leica, Hasselblad czy Fujifilm GFX. W przypadku takich matryc, mnożnik to x0.63, więc z obiektywu opisanego 100mm otrzymujemy 63mm.
- APS-C – czyli niepełna klatka. Tutaj w zależności od producenta, wartości te są różne. Jednak mnożniki jakie występują w APS-C to zakres x1.3-x1.6. Czyli ze 100mm robi się 130-160mm.
- Mikro4/3 – to rzadziej spotykana matryca w aparatach, ale również się pojawia, głównie w aparatach marek OM System czy Lumix. Ekwiwalent ogniskowej w tym wypadku to aż jej dwukrotność, czyli ze 100mm robi się 200mm.
Są to bardzo ważne kwestie, o których powinieneś pamiętać przy wyborze obiektywu. A jeśli nie wiesz jaki rozmiar matrycy ma Twój aparat, wystarczy, że wygooglujesz swój model i wszystko będzie wypisane czarno na białym. 🙂
Zatem jeśli chcesz fotografować wnętrza, a masz np. Olympusa z matrycą Mikro4/3, obiektyw 24mm średnio się tu sprawdzi – lepiej wybierz coś z okolic 8-12mm, dzięki czemu finalny obrazek będzie miał ogniskową 16-24mm.