Przejdź do treści

Kalendarz dla fotografa

Jesteś fotografem i zastanawiasz się jak rozplanować następny rok? Poniżej kilka wskazówek co i kiedy się dzieje…


Dla jasności – nie będę tu podawał wskazówek co sobie wpisać w terminarzu aby dostosować go do fotografa. Bardziej chodzi mi tu o informacje kiedy się reklamować pod kątem danego rodzaju sesji, kiedy można organizować sesje w rzepaku itp. 😉

Nie przedłużając zatem, lecimy z tematem!


Styczeń

Jest to okres karnawału, więc jeśli robisz reportaże, możesz być rozchwytywany na przeróżne imprezy. Reklamować się jako fotograf możesz w zasadzie przez cały rok, a na pewno przez listopad i grudzień. Jeśli masz jakieś wolne terminy jeszcze pod koniec roku, warto się ogłosić i reklamować nawet do końca karnawału.

Dodatkowo w styczniu mamy Dzień Babci i Dzień Dziadka, zatem już w grudniu możesz się reklamować z voucherami świątecznymi na tą okazję bądź po prostu oferować rodzinne sesje.


Luty

W lutym jak wiadomo love is in the air. 😉 Zatem jeszcze w styczniu możesz zacząć się reklamować z sesjami dla zakochanych par, a zakończyć nawet kilka dni po Walentynkach. I tak w Walentynki pary będą zbyt zajęte sobą aby wrzucać zdjęcia na Instagrama. 😉


Marzec

Początek marca to oczywiście Dzień Kobiet, zatem Panowie często gęsto chętnie wręczą voucher na ciekawą sesję w prezencie z bukietem kwiatów na ten dzień. Jednak 2 dni później jest Dzień Mężczyzn, zatem można i w drugą stronę. Reklamować w tej kwestii można się już w lutym, zacząć chwilę przed Walentynkami, a docisnąć na pewno po.


Kwiecień

Kwiecień to zwykle okres świąteczny, ale także intensywne rozkwitanie kwiatów, bo przecież wiosna! Zatem jeśli lubisz robić sesje nawiązujące do pór roku, to coś dla Ciebie! A jeśli nie, to mogą być także ciekawe ujęcia świąteczne nawet w studiu. Reklamować się w tym temacie najbezpieczniej będzie kiedy już wiosna się rozpocznie, zatem po 20 Marca.

Wiosna to także początek wielu imprez plenerowych, zatem jeśli reportaże to Twoja broszka, rozejrzyj się za wydarzeniami w okolicy o tematyce, która Cię interesuje.


Maj

Początek maja to oczywiście Majówka, więc wiele osób ma więcej wolnego czasu, a co za tym idzie – mogą być chętni na różnego typu sesje indywidualne. Jednak Majówka to w wielu miastach przeróżne uroczystości, wydarzenia niemalże w każdym nieco większym mieście. W zależności od skali wydarzenia, organizatora, możesz potrzebować akredytacji, a czasem organizatorzy sami wynajmują fotografów. Jednak chcąc fotografować duże eventy, warto zakumplować się z jakąś agencją, społecznością, która zrzesza fotografów eventowych, reportażowych – większa szansa na zlecenia niż w przypadku indywidualnych poszukiwań.

Przełom kwietnia i maja to też okres kwitnięcia pięknego, żółtego rzepaku. Zatem pochwal się swoimi żółtymi zdjęciami i znajdź chętne rzepiary na ten sezon! Proponować tego typu sesje możesz zacząć już w ostatnim tygodniu kwietnia.

W maju jest też sezon na komunie, więc jeśli tego typu zdjęcia to coś dla Ciebie, zacznij reklamować się już nawet w okolicach marca / kwietnia.

Nie zapomnij też oczywiście o Dniu Matki, który też jest ciekawą opcją na kilka voucherów.


Czerwiec

Początek czerwca, oczywista sprawa – Dzień Dziecka. Zatem zdjęcia z bobasami czy sesje rodzinne na pewno sprawdzą się w tym okresie. Sesje na tą okazję możesz organizować już w połowie Maja i robić je nawet przez cały czerwiec w zależności od tego kiedy klienci mogą.

O ile w maju warto reklamować sesje w rzepaku, tak w czerwcu można rozejrzeć się za polami czerwonego, polnego maku lub fioletowej lawendy, która jest uprawiana w wielu miejscach – chętnych na pewno nie braknie. Dobra pora na zdjęcia jest mocno uzależniona od tego w jakim stanie są kwiaty, jednak zwykle pod koniec czerwca można już coś organizować, a poszukiwać chętnych w okolicach połowy czerwca. Jednak bez obaw – zarówno mak jak i lawenda zwykle zostają z nami jeszcze parę miesięcy. 🙂

W czerwcu też jest Dzień Ojca, więc może jakieś vouchery na sesje rodzinne bądź dla tat? 😉


Lipiec i Sierpień

Okres wakacyjny to w zasadzie najgorętszy okres dla fotografów weselnych. Wielu z nich ma zarezerwowany dosłownie każdy weekend miesięcy wakacyjnych właśnie na wesela. A do tego dochodzą jeszcze nieraz sesje w tygodniu. W zasadzie sezon weselny zaczyna się już w okolicach czerwca, a kończy w okolicach września, natomiast reklamować się z tym tematem możesz w zasadzie przez cały rok – śmiało!


Wrzesień

Jest to okres powrotów uczniów do szkoły, zatem jeśli fotografujesz szkolne grupy, możesz ogłaszać się z propozycjami zdjęć klasowych właśnie w szkołach.

Jeśli jednak takie sesje i zdjęcia to nie Twoja bajka, możesz przeznaczyć ten okres na odpoczynek po intensywnym okresie weselnym, który w zasadzie jeszcze trwa. Zatem możesz zarówno fotografować wesela, a jeśli nie masz zleceń, nadrabiaj zaległości i ogarnij zdjęcia z wesel i zrób porządek w swoich fotokatalogach.


Październik i Listopad

To oczywiście najgorętszy okres na sesje jesienne. Wielu fotografów wręcz wyczekuje na ten okres cały rok! Jeśli jesteś jednym z nich to śmiało możesz reklamować się z jesiennymi sesjami już od początku jesieni, zatem już od września!

W październiku jest też Dzień Nauczyciela, więc też nic nie stoi na przeszkodzie aby oferować vouchery na sesje dla nauczycieli, które to nauczyciele dostaną od swoich klas, uczniów.

Też koniec października to okres Halloweenowy, także sesje w mrocznym klimacie z ostrym makijażem w tym okresie sprawdzą się w sam raz! Natomiast pod koniec listopada mamy Andrzejki, zatem sesje stylizowane na klimat wróżb i astrologii w tym okresie będą na czasie.


Grudzień

To oczywiście okres stricte świąteczny, zatem sesje w świątecznym, mikołajkowym klimacie możesz organizować już w połowie listopada. Nie zapomnij też, że voucher na sesje to ciekawy pomysł na prezent, więc może warto wydrukować kilka na prezenty, a może rozdać w konkursie. 😉


Powyższe informacje i propozycje to tylko moje sugestie i podpowiedzi – możesz z nich skorzystać, ale być może na bazie własnych doświadczeń masz inne gorące okresy, kiedy to warto promować vouchery czy sesje. Zatem wiedz, że nie jest to wiedza do zastosowania u każdego 1:1, a bardziej podpowiedzi.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *