Przejdź do treści

Portfolio to rzecz niezwykle ważna przy budowaniu i promowaniu swojej marki. Dzięki niemu, możesz zaprezentować swoim klientom swoje realizacje, niezależnie od tego czy jesteś grafikiem komputerowym, zawodowym fotografem czy nawet spawaczem – w dzisiejszych czasach „nawet Superbohater potrzebuje promocji!”

Jeśli zastanawiasz się czy portfolio to coś dla Ciebie, to pomogę Ci rozwikłać tę zagadkę – tak, portfolio jest dla każdego, niezależnie od profesji. Możesz pracować na budowie, pisać wiersze czy być kelnerem – w każdym wypadku jesteś w stanie zaprezentować swoją pracę w swoim portfolio.

Portfolio – czym ono jest?

Może na początek zajrzyjmy jak Wikipedia definiuje to słowo:
Portfolio – teczka (także w sensie dosłownym lub np. segregator) z przykładowymi pracami artysty, a w szerszym znaczeniu prezentacja dokonań danej osoby lub firmy, np. plik zawierający próbki, przykłady i wizerunki wykonanych, kompletnych prac, mogących być podstawą do oceny jej umiejętności, zdolności do pracy na danym stanowisku lub wykonania danego zadania.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Portfolio_(teczka)


Upraszczając tą definicję, portfolio to po prostu teczka z pracami do prezentacji potencjalnym klientom, partnerom, pracodawcom.

Portfolio online

Z czasem gdy internet stał się ogólnodostępny, zaczęły się pojawiać w nim pierwsze serwisy, które umożliwiały prezentowanie swoich prac w sieci. Na początku dominowały prace fotografów, grafików czy malarzy, ale z biegiem czasu, inni artyści zaczęli z nich korzystać.

Osoby, którym nie wystarczały możliwości oferowane przez w/w serwisy, decydowały się i decydują do dziś, na własne portfolio w formie własnej strony WWW, na której będą mogli w dowolny sposób prezentować swoje prace. Obecnie duża część artystów decyduje się od razu na swoją stronę z portfolio, dzięki czemu z jednej strony mają większe możliwości, a z drugiej, ułatwione budowanie rozpoznawalności własnej marki.

„Portfolio? To nie dla mnie!”

Generalnie mówi się, że portfolio to coś dobrego dla fotografa, grafika, architekta itp. Inne profesje nie wchodzą w grę. Niestety albo i też stety, nie jest to teoria prawdziwa. Portfolio, jak już wspominałem, jest dla każdego.

Kiedy spojrzymy na definicję portfolio z Wikipedii, faktycznie może się na pierwszy rzut oka wydawać, że jeśli teczka, to z obrazkami. Pamiętaj jednak, że do teczki możesz też wrzucić zdjęcia wykonanych instalacji grzewczych, płyty CD z djskimi mixami, autorskimi kompozycjami czy też notesy z wierszami bądź własne tomiki z poezją.

Obecnie niemalże każdy ma w swoje kieszeni telefon z aparatem – wystarczy poznać kilka podstawowych zasad kompozycji i nawet telefonem możemy robić ciekawe zdjęcia, na których będziemy prezentować swoje dokonania, niezależnie od tego czy jest to gliniany garnek czy futurystyczna lampa.

W ebooku o zarabianiu na zdjęciach robionych telefonem, wspominałem nieco o uniwersalnych zasadach kompozycji, także śmiało możesz tam zerknąć. 🙂
Ebook „Sekrety Sprzedawania Zdjęć Robionych Telefonem

Reasumując, portfolio to galeria Twoich prac – gdy będziesz już je mieć, umieszczaj w nim zdjęcia swoich realizacji. Jeśli jesteś budowlańcem, dodaj zdjęcie wykonanego budynku; jeśli jesteś zawodowym kelnerem, dodaj zdjęcia z obsługiwanej ostatnio imprezy. Świetnym miejscem do budowania swojej marki są przecież media społecznościowe, gdzie również możesz publikować takie zdjęcia – nie musisz mieć na starcie swojej strony! Dzięki takiemu prostemu zabiegowi, będziesz budował, budowała swoją markę, swoją ekspertyzę, a potencjalny pracodawca znacznie chętniej zatrudni kogoś, kto zna się na swojej robocie, kto pisze bloga, być może wydał jakąś książkę, kogoś, o kim można poczytać w internecie, nie tylko na Facebooku.


Ten wpis to pierwszy z wpisów poświęconych tematyce Portfolio. Kolejne są poświęcone temu, jakie cechy powinno mieć skuteczne portfolio, oraz temu jak zarabiać na swoim portfolio.




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *