Przejdź do treści

Praca freelancera to często praca pełna wyzwań. Pojawia się dużo rozpraszaczy, produktywność spada, a co za tym idzie – również efekty. Być może nie jesteś freelancerem, ale masz takie sytuacje, że masz coś zrobić, ale nagle postanawiasz zajrzeć na Facebooka, dostałeś powiadomienie w telefonie, że Twój ulubiony YouTuber dodał nowy film i po kilku straconych godzinach przypominasz sobie, że miałeś skończyć jakiś projekt, a ledwo go ruszyłeś.

W poniższym wpisie prezentuję kilka narzędzi, które – podobnie jak w poprzednim wpisie z serii Narzędzia wspomagające produktywność – zwiększą efekty Twojej pracy zarówno tej w domu, jak i pracy z klientem, komunikacją z nim. Nie przedłużając:


ToDoist

Bardzo proste narzędzie do zarządzania projektami, umożliwiające również współpracę z partnerami czy klientami poprzez współdzielenie projektów. Na głównej stronie aplikacji mamy Inbox, do którego możemy wrzucać wszystkie pomysły, które przychodzą nam do głowy, a z rana następnego dnia możemy je rozdzielać na poszczególne zadania, projekty. Jeśli stosujesz system GTD, będzie Ci łatwo zrozumieć jak działa aplikacja, a jeśli nie to wystarczy, że rzucisz okiem na stronę główną ToDoist i zrozumiesz o co chodzi. 🙂 Dużym plusem jest to, że aplikacja jest dostępna na każdy system operacyjny, niezależnie czy to Windows, iOS, Android czy przez stronę internetową.


Trello

Jeśli słyszałeś kiedyś o czymś takim jak Kanban czy tablice kanbanowe to Trello jest prawdopodobnie najprostszym w użyciu narzędziem do ich stosowania. Na czym ona polega to temat na osobny artykuł, ale w skrócie tworzymy tablicę, dzielimy ją na min. 3 sekcje: Do zrobienia, W trakcie i Zrobione, a poniżej przyklejamy karteczki z zadaniami. Gdy ktoś za coś się zabiera przekleja kartkę z jednej sekcji na drugą, a gdy to zadanie skończy przerzuca do Zrobione. Podgląd na tablice może mieć nasz klient, dzięki czemu może wiedzieć na jakim etapie jest projekt. Podobnie jak ToDoist, Trello działa na wszystkich platformach.


Wykres Gantta

Wykresy Gantta to bardzo proste narzędzie służące m.in. do planowania działań związanych z projektem w czasie, dzięki czemu klient może mieć na starcie projektu wgląd w postępy projektu oraz znać orientacyjnie datę końcową, która często może się zmieniać, w zależności od różnych obowiązków czy dostarczenia materiałów przez klienta. W nagłówku i obrazku link do dokumentu, który możecie odpalić np. na Google Docs w arkuszu kalkulacyjnym i mieć dostęp na każdej platformie, natomiast osobiście korzystam z Tom’s Planner, ponieważ zwykle korzystam z niego na komputerze.


Sticky Notes

Czyli popularne żółte karteczki do notowania pomysłów, zadań i wszystkiego na co mamy ochotę. Można z nich korzystać zarówno w formie papierowej, ale są też do tego aplikacje dostępne na każdą platformę. Nie spotkałem się jeszcze z aplikacją, która działałaby na każdej platformie (dlatego też korzystam z OneNote, o którym wspominałem w poprzedniej części wpisu), ale każda platforma ma coś takiego – na Androida świetnie sprawdza się ColorNote, do którego link w nagłówku i obrazku, dla Windowsa mamy aplikację systemową Sticky Notes, która przykleja nam kartki na pulpicie, na iOS mamy fajną aplikację Post-it.


Harvest

Chcesz udowodnić klientowi, że pracujesz faktycznie tyle za ile Ci płaci? Harvest Ci w tym pomoże! Świetne narzędzie do time trackingu, w którym tworzysz projekt, udostępniasz podgląd klientowi i widzi ile i kiedy pracujesz, czy pojawiają się jakieś dodatkowe koszty, czym się obecnie zajmujesz, a na koniec wystawiasz fakturę klientowi. Proste narzędzie w użyciu – wystarczy utworzyć projekt, odpalić timer i pracować, a po pracy PAMIĘTAĆ o wyłączeniu go. 😀


Dropbox Paper

Pamiętacie jak we wpisie o darmowych metodach na bloga pisałem o Facebook Notes? Dropbox Paper działa nieco podobnie – możesz tworzyć dokumenty, dodawać zdjęcia, tabele, czyli taki trochę Microsoft Word mogłoby się wydawać, ale… tutaj dużą zaletą jest możliwość otrzymywania komentarzy do dokumentu w dowolnym miejscu i połączenia aplikacji ze Slackiem (o którym poniżej). Jak to wykorzystać w pracy freelancera? Bardzo prosto przy pracy koncepcyjnej – klient podsyła nam brief (czyli opis projektu), a my na jego podstawie podrzucamy mu pomysły na ten projekt, przykładowo wysyłamy mu zdjęcia z opisem co może pasować, opisujemy dane koncepcje, a następnie wysyłamy klientowi, który może to skomentować, dodać uwagi co mu się podoba, a co nie. Wcześniej korzystałem do tego celu z Symu.co, gdzie wystarczyło wrzucić projekt, wysłać klientowi link, a on dodawał na nim komentarze w dowolnym miejscu, ale odkąd wprowadzili spore ograniczenia przeniosłem się na Dropbox Paper. 🙂


Slack

Czyli narzędzie, o którym wspominałem wyżej, że można je podpiąć pod Dropbox Paper, dzięki czemu na Slackowej konwersacji będziemy mogli tworzyć nowe projekty czy przeglądać je w prosty sposób. Ale czym w ogóle jest Slack? Najprościej ujmując, jest to komunikator dla zespołów – tworzymy lub dołączamy do jakiegoś zespołu i rozmawiamy na temat danego projektu na danym kanale, na innym kanale o innym projekcie, opisujemy co zrobiliśmy, z czym mamy problem. Jeśli jeszcze nie korzystałeś ze Slacka, pracując jako freelancer w zespole prędzej czy później się z nim zetkniesz, ponieważ jego prostota i popularność sprawiają, że dużo zespołów z niego korzysta.


MindMapping

Mapy myśli przydają się niesamowicie w branży kreatywnej, szczególnie gdy złapie Cię blokada i nie masz na nic pomysłu – to niekoniecznie oznaka wypalenia, możesz po prostu być zmęczony, albo brief jest tak skomplikowany, że nie masz pomysłu, po prostu. 🙂 Na szczęście mamy narzędzia do tworzenia map myśli, a co za tym idzie – map skojarzeń, czyli tworzymy na środku nazwę projektu, główne odnogi jako to z czym wg klienta ma się kojarzyć projekt, a kolejne odnogi to nasze wiązki skojarzeń, a później dzięki takiej siatce skojarzeń, słów kluczowych pomysły przychodzą stadami. 🙂 W nagłówku i obrazku link do SimpleMind, czyli aplikacji dostępnej na każdą platformę, natomiast osobiście korzystam z XMind i też jestem zadowolony, a jeśli chcecie więcej narzędzi do MindMappingu to zajrzyjcie do wpisu z darmowymi narzędziami do tego.


Myślę, że te kilka narzędzi usprawni Waszą pracę niezależnie od tego czy pracujecie jako freelancerzy czy w korporacjach czy małych zespołach. A jeśli chcielibyście coś więcej to odsyłam do poprzedniej części wpisu, gdzie znajdziecie dodatkowe 14 podobnych narzędzi: Narzędzia wspomagające produktywność.

Jeśli jednak chcesz dowiedzieć się czegoś więcej na temat zwiększania produktywności, polecam Ci zajrzeć do poniższych książek, w których autorzy podają sprawdzone strategie i konkretne techniki na radzenie sobie z brakiem chęci do pracy i przyspieszeniem jej!



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *